Prisfastsættelse af din produkt

Prisfastsættelsesmetode af det du sælger

Prisfastsættelse er desværre en nødvendighed og det kan virke svært at sætte en pris på sit produkt.
Det at sætte den rigtige pris til de rigtige kunder, på det rigtige tidspunkt, er noget selv de store virksomheder slås med.
Men det er ikke så svært at få sat rammen for din pris.
Også bedre end det naboen tager minus 50 kr.

 

I denne artikel vil du få ideer til:

  • Hvordan jeg sætter prisen på mit produkt
  • Hvad skal jeg mindst tage for min service
  • Hvordan skal jeg overskue min prissætning

Hvad må dit produkt koste (prisfastsættelse)

Som iværksætter skal du kunne prisfastsætte dit produkt. For mange er det svært, men det grundlæggende er imidlertid ikke så problematisk.

Du skal være opmærksom på 3 ting når du sætter din pris:

  • Din virksomheds omkostninger
  • Efterspørgslen hos dine kunder
  • Konkurrencesituationen på dit marked

Markedsmekanismerne gør, at er et produkt meget efterspurgt, og med få udbydere, kan du sætte en højere pris.

Modsat kan du være nødt til at sætte en lav pris. Særligt hvis der er et stort udbuddet er stort (eller alternativerne mange). Så markedsundersøgelse er afgørende når du laver din prisfastsættelse. Men det hele starter med en fastsættelse af mindsteprisen gennem dine omkostninger.

Virksomhedens omkostninger – sæt din minimumspris

Inden dit produkt når frem til kunden, har du haft en række udgifter. Både til basisomkostninger, men også direkte salgsomkostninger. Udgifter som:

  • Indkøb og forbrug
  • Løn
  • Transport og afgifter
  • Administration

Når du har fundet dine udgifter, kan du med et enkelt regnestykke finde, hvor meget produktet mindst skal koste. Kort sagt hvad skal der til for at dine udgifter er dækket.

Hertil lægger du den ønskede fortjeneste og du har nu din salgspris (husk momsen).
Grundlaget for din beregning har du sikkert lavet i dit driftsbudget, ellers læs mere her.

Regnestykket kan se således ud:

 Købspris
+ Dine omkostninger
+ Fortjeneste
Salgspris 

Det er det grundlæggende, ud fra det ved du hvornår du tjener penge eller taber penge.
Det næste er markedsvilkår, altså udbud og efterspørgsel.

Konkurrencesituationen

Nu skal du se på konkurrenceforholdene på markedet, du skal som minimum undersøge følgende:

  • Prisniveauet for tilsvarende produkter
  • Bruger konkurrenterne prisen som salgsargument?
  • Hvilke andre fordele ved dit produkt kan fremhæves?

Hvis der konkurreres på prisen, skal du vurdere, om der findes produkter der let kan erstatte dit. Jo mere ens konkurrerende produkter er, jo større er risikoen for at kunden vælger udelukkende efter prisen.

Efterspørgslen hos kunderne

Dine kunder har selvfølgelig også en enorm indflydelse på prissætningen.

Du har brug for at se på

  • Hvad er kundernes behov, købsmotiver, rådighedsbeløb?
  • Sæson, trend, mode i forhold til det du sælger
  • Kundernes prisforventninger – psykologisk pris, brandforventning, pris, kvalitet m.v.

Sæt dig i kundens sted og prissæt derfra. Købsbehov og hvor mange penge kunden har til rådighed har enorm betydning for prisen. Selvfølgelig også om det er nødvendigheds- eller luksusvare du sælger

Nyttige steder at lave en konkurrentanalyse er

www.google.dk

www.cvr.dk og www.proff.dk for at finde konkurrenterne

VIL DU HAVE NYT FRA OS?
Vi sender ca. 1 gang om ugen
Ingen pjat -kun korte nyheder!
FÅ TJEK PÅ DIN OPSTART
Vi har samlet den ultimative liste,
over hvad du skal huske inden du starter virksomhed.
Få vores gratis tjekliste til opstart af virksomhed.