Behandlere - Startvejledning

Opstart som behandler

Startvejledning til opstart som behandler

Finder du tanken om at behandle og give andre mennesker velvære spændende?

Nyder du at møde mange mennesker på tæt hold og give dem en positiv oplevelse her og nu – der også virker i morgen?

 

Danskerne går op i velvære og fremtoning, og for både mænd og kvinder er der både status og behagelighed i at have et velplejet ansigt, en velplejet krop og velplejede hænder og fødder.
Vi bruger oceaner af penge på produkter til personlig pleje, men giver det mening hvis ikke det starter med en behandling hos en professionel behandler?
Samtidig er behandlingen for mange også ensbetydende med selvforkælelse i hverdagen, og på den måde er en tur hos en behandler andet og mere end bare en behandling:

Det er en oplevelse med indhold af følelser, betydning, identitet og ikke mindst velvære.

 

Denne startvejledning har til formål at fortælle dig om de muligheder, udfordringer og ting, du skal være særligt opmærksom på, hvis du overvejer at åbne en behandlervirksomhed uanset om det drejer sig om behandling i forbindelse med sygdom eller behandling for øget velvære uden egentlig sygdom.

Så vil du starte som massør, fodterapeut eller lignende, er denne vejledning et godt sted at starte.

Hvordan vil du starte?

Denne vejledning dækker flere erhverv indenfor behandling. Ønsker du at starte som frisør kan du med fordel læse vores startvejledning for frisører.

 

Alle fag indenfor personlig pleje er populære. Mange starter salon/klinik op og konkurrencen er benhård. Du skal derfor være omhyggelig i din planlægning. Der er to måder at starte på. Du kan enten bygge alt op fra bunden eller overtage en eksisterende virksomhed. Der er naturligvis fordele og ulemper ved begge måder.

 

Starte fra bunden

Bygges alt op fra bunden, kan du med fordel afprøve egne ideer, være kreativ og herigennem sætte eget præg på din salon/klinik. Dog er det også forbundet med usikkerhed, hvor fejl kan være dyre og svære at rette op.

 

Overtage en eksisterende salon/klinik

Overtages en eksisterende salon/klinik er mange ting på plads. Lokalerne er indrettet. Kunderne kender stedet ligesom arbejdsgangen ligger fast. Den tidligere ejer kan være behjælpelig med gode råd i opstarten. Efterfølgende kan salonen/klinikken ændres, så den bliver i tråd med egne ideer. Vær opmærksom på, hvilket ry salonen/klinikken har, da et dårligt ry kan være svært at ændre.

 

Hvad er din idé?

Tjek dine konkurrenter og se på deres ydelser og kundestrøm. Kan du adskille dig fra dine konkurrenter og udvikle din egen niche?

 

Få denne guide tilsendt som PDF

Vil du hellere læse i fred og ro, i print?

I kontakt med kunderne

Det er lige så vigtigt – om end ikke vigtigere - at planlægge såvel markedsføring som salg. Der er mange former for markedsføring og mange former for salg.

Først og fremmest er det vigtigt at opdele de kunder som du vil have fat i. Hver gruppe (eller segment) skal have deres egen målrettede markedsføring, da hver gruppe lægger vægt på noget forskelligt og sikker også leder efter dig nogle andre steder end de andre grupper. Vi vil ikke gå i detaljer med det her, men lave nogle gode svar på spørgsmålene på de sidste sider i denne vejledning, så er du godt på vej når du skal planlægge din markedsføring og dit salg. Svarene på spørgsmålene skal du også bruge hvis du vil tale med rådgivere indenfor salg og markedsføring.

 

Økonomi

Det er en god ide at undersøge økonomien meget omhyggeligt. Du skal lave et budget for at få et overblik. Budgettet skal hvile på de valg, du har taget, omkring hvilket slags firma, du gerne vil drive. Det er nødvendigt at undersøge priser og omkostninger ”i marken”, for at budgettet kan blive så solidt som muligt.

 

Lokaler og inventar er ofte en stor investering. Risikoen er dog mindre end i så mange andre brancher. Det betyder til gengæld mange iværksættere og en vis konkurrence.

 

Indenfor samme behandlertype kan der være store forskelle på salgspriserne. De afhænger blandt andet af geografisk beliggenhed. Husleje i større byer er oftest højere og det afspejler sig i prisniveauet for behandlingen. Indenfor de fleste behandlerbrancher er der en brancheforening der samler informationer og beregner normtal. De er gode at tage bestik af.

 

Til hjælp for at lave budget tilbyder vi hjælp til såvel etableringsbudget som driftsbudget.

Her får du inspiration til at få langt de fleste indtægter og udgifter med i spil således at du ikke bliver overrasket efter start.

Når du har lavet de to budgetter, anbefaler vi at du tager et møde med en revisor således at i efterfølgende kan aftale eventuelt samarbejde.

 

Årsbudget/Driftsbudget

Her er et eksempel på et budget for en salon med en ansat der har åbent 290 dage om året og hvor en gennemsnits-ydelse koster 350 kr. – dvs. 280 kr. eks. Moms.

Den pris du vælger ud fra dine undersøgelser i markedet, vil sikkert være højere og for andre brancher vil prisniveauet være betydeligt højere. Modellen for årsbudgettet vil dog være den samme.

 

Pr. år eks. Moms
Omsætning:

8 ydelser x 290 dage x 280 kr. (350 inkl. moms)

2 manicureydelser x 290 dage x 280 kr. (350 inkl. moms)

Salg af produkter
I alt

 

649.600

162.400

38.000

850.000

Direkte omkostninger ved salg:

Vareforbrug ved ydelser:

15% af salg

Varekøb, salgsprodukter - 50% af salg

 

I alt:

Dækningsbidrag (omsætning – direkte omkostninger)

 

 

121.800

 

19.000

 

140.800

709.200

Faste omkostninger

Løn til ansat

Husleje, varme, el mv.

Revisor, administration, markedsføring, IT mv.

Renter til afdrag / kassekredit

Forsikringer

 

I alt:

 

299.000

80.000

45.000

8.000

10.000

 

442.200

Overskud (dækningsbidrag – faste omkostninger) 267.200

 

Ovenstående er et eksempel. Prøv at lave dit eget driftsbudget.

Brug evt. regnearket her: https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/skabeloner/

Eller brug et skema som du kan få hos os.

Er beløbet på bundlinjen stort nok? Hvis ikke, må du igennem budgettet igen. Hvordan kan du øge din omsætning? Eller hvordan kan du få udgifterne ned? Lav herefter budget for de enkelte måneder i året og for et par år. Dermed får du et godt overblik som du også kan dele med revisor og bank hvis der er brug for det.

Lav

 

Vil du have hele vejledningen tilsendt?

Fandt du svar på dine spørgsmål?

Helt uden at prale kan du finde meget hjælp til opstarten på vores iværksættersider, ligesom du kan få hjælp til opstarten af vores iværksætterrådgivere. Er du ikke fra Brønderslev-området? Tjek med dit lokale erhvervskontor.

Der er et hav af steder, du kan gå hen for at få yderligere information. Her er især Skat en god kilde til info.

Deres hjemmeside er ikke god at find rundt på. Men de har lavet et lille iværksætterhjørne og en række vejledninger, der kan søges frem på siden eller i Google. Går du helt på grund, er de gode til at give svar og links på både Twitter (her hedder de Skattefar) og deres Facebookside Skattestyrelsen.

Hertil er der en lang række fora og private rådgivere, du kan tjekke. Men pas på deres lødighed. Amino er et godt sted til at finde råd indenfor online markedsføring, men pas på med jura- og økonomidelen, det er ikke altid rådene er rigtige, og i nogle tilfælde er de direkte ulovlige, så brug rådene derfra med en sund kritisk sans og støttet af anden kilde.

Fik du svar på dine spørgsmål?

Startvejledningen har forhåbentlig givet dig nyt mod på opstarten og svar på mange af dine spørgsmål.

Har du yderligere spørgsmål eller brug for hjælp, er du meget velkommen til at kontakt os på erhverv@99454545.dk eller ringe på +45 9945 5200.

Husk, det er ikke svært at starte eller drive virksomhed i Danmark. Men som iværksætter er det nyt. Brug dit netværk og spørg. Der findes ikke dumme spørgsmål i opstarten.

Skal vi hjælpe dig igang?

Skal vi kontakte dig?

Skal vi kontakte dig?
Få fordele som medlem ved Brønderslev Erhverv
Bliv medlem
Følg med
Brønderslev Erhverv

Håndværkervej 1
9700 Brønderslev

Tlf.: +45 99 455 200
Email.: erhverv@99454545.dk