Opstart som håndværker - startvejledning

Opstart som håndværker/handyman

Startvejledning til iværksættere indenfor håndværk

Denne artikel har til formål at lette din vej fra tanke til opstart.

God læselyst.

Opstart af egen handyman-virksomhed

Er du fiks på fingrene og har en generel viden om mange praktiske ting i og omkring hjemmet? Kan du lide at arbejde med og for andre mennesker – og gerne med nye mennesker ofte? Og er du serviceminded, grundig og praktisk anlagt? Så er det måske noget for dig at blive handyman.

Vandhanen drypper, fliserne i indkørslen har sat sig eller en mår har slået sig ned på loftet. Der er rigtig mange ting i hjemmet, som kræver, at man er fiks på fingrene. Og alle med 10 tommelfingre har af og til brug for hjælp. De kan ringe efter en håndværker, eller hyre en handyman, som måske ikke har dyb specialviden, men som til gengæld kan løse almindelige opgaver.

Når håndværkerne har travlt med andre ting, opstår der nicher for vedligehold og småreparationer – her kan du gøre en forretning.

Hvad vil du tilbyde?

En handyman kan hjælpe med meget hos private og virksomheder. Du har bare brug for at tænke hvad du vil hjælpe med, og hvordan. Det kunne være:

  • Hjælp ved flytning
  • Samling af møbler og inventar
  • Luftning af radiatorer og tilsyn af varmeanlæg
  • Mindre maleropgaver
  • Mindre mureropgaver
  • Mindre tømreropgaver
  • Opsætning og nedtagning af belysning
  • Rensning af afløb
  • Skiftning af pakninger, vandhaner
  • Justering af døre og vinduer
  • Gulvbelægninger og gulvtæpper
  • Montering af gardiner og persienner
  • Rensning af facader, tag og tagrender
  • Bekæmpelse af skadedyr
  • Opsætning af carporte og redskabsskure
  • Klargøring af sejlbåde
  • Installering af musikanlæg

Nogle handymen kan også tilbyde hjælp inden for haveservice, rengøring og vinduespolering.

Få denne guide tilsendt som PDF

Vil du hellere læse i fred og ro, i print?

Hvad er dine fordele i konkurrencen?

En handyman har flere konkurrenter: både andre håndværkere, men også kundernes eget gør-det-selv-arbejde. Derfor skal du være helt klar på, hvorfor dine kunder vælger at bruge netop din service. Det er vigtigt for din planlægning og ikke mindst markedsføring, at du kan være helt klar omkring, hvad du kan tilbyde, og hvorfor kunderne skal vælge dig. Og der kan være mange ting, der gør netop din forretning særligt populær:

  • At du kommer på det aftalte
  • At du gør opgaverne helt færdige, før du går
  • At du ikke behøver at gå op i faggrænser.
  • At du har et helt værksted med dig i
  • At du specialiserer dig i bestemte opgaver, som du kan til fingerspidserne. For eksempel opsætning af inventar fra et bestemt køkkenfirma eller installering af anlæg, som du skaffer sig særlig autorisation
  • At du kan arbejde aften og weekend, hvis det er nødvendigt.
  • At du lover fuld tilfredshed, eller arbejdet lavet
  • At du har specialmaskiner, for eksempel højtryksrensere eller vinkelslibere, som indgår i løsningen af
  • At du tilbyder kunderne at arbejde med, så de kan lære af
  • At du rydder pænt op efter
  • At du har overkommelige

I kontakt med kunderne

Tilfredse kunder er den bedste reklame for en handyman, fordi de anbefaler dig til andre i deres omgangskreds. Og al forskning viser, at anbefalinger fra venner og familie er den bedste motivation for at vælge en bestemt service eller et bestemt produkt. Men indtil du har en kundekreds, bliver du nødt til at markedsføre firmaet mere offensivt.

Start med at overveje, hvem der er dine kunder: Er det private ejere af parcelhuse, lejligheder eller sommerhuse? Det er muligvis en stor gruppe af potentielle kunder. Men der er er også firmaer, institutioner og boligforeninger, som kan akut brug for hjælp.

Måske kan firmaer, der sælger alarmer, ventilation, færdige byggesæt o.l. anbefale dig til at sætte tingene op. Og på den måde kan du forsøge, om du kan få en samarbejdsaftale. Samarbejdsaftaler kan også være med håndværkerfirmaer som har brug for en der kan klare småopgaverne eller hjælpe til i de større opgaver.

Google

Læg din placering af virksomheden ind på Google Maps. Søger man fx efter ”handyman i Dronninglund”, vil din virksomhed blive vist i Googles søgeresultat. Se https://www.google.com/maps

Folk søger ofte svar på deres ønsker på internettet ved at søge på Google. Her kan du oprette en GoogleAd – de små annoncer man ser i højre side. Rigtigt oprettet, er de en meget effektiv markedsføringskanal.

Se https://ads.google.com/intl/da_DK/home/

Økonomi

Der er rift om håndværkere, og det tiltrækker mange nye iværksættere. En handyman behøver ikke satse de store penge, og risikoen er mindre end i mange andre brancher.

Det betyder til gengæld en vis konkurrence om de gode opgaver, og derfor er det en god ide at undersøge økonomien meget omhyggeligt.

 

Du skal lave et budget for at få et overblik. Budgettet skal hvile på de valg, du har taget, om hvilken slags firma, du gerne vil drive. Det er nødvendigt at undersøge priser og omkostninger på markedet, for at budgettet kan blive så solidt som muligt.

Typiske priser (2020) ligger i størrelsesordenen på 350 -450 kr. i timen inkl. moms. De afhænger både af kunderne og af opgaverne, f.eks. kan vanskelige opgaver og hasteopgaver være dyrere. Opgaver, som varer længere tid, og som er bestilt på forhånd, opnår en lavere timepris. Nogle firmaer forlanger startgebyr eller et tillæg for transport.

 

Meget ofte vil du blive bedt om at give et fast tilbud. Det gælder især specialopgaver, men også til standardopgaver, som kører over længere tid, kalder kunderne tilbud ind. Her skal du selv sikre, at du henter en fornuftig timepris hjem. Efterhånden vil du få erfaring for, hvor lang tid opgaverne tager.

Som håndværker kan du oftest få gode rabatter i byggemarkederne.

Årsbudget

Her er et eksempel på et årsbudget for en lille enkeltmandsvirksomhed, der sælger 580 ”løse timer” til private og har to faste kunder. Han er kun sig selv og har ingen ansatte.

Skal vi hjælpe dig igang?

Omsætning: Pr. år ex. moms
580 timer m diverse arbejde hos private a 400 kr.

232.000

Installering af airconditionanlæg, samarbejdsaftale med firma A

198.000

Ejendomsservice for firma B

96.000

Andet

38.000

I alt

546.600

Omkostninger ved driften:

Udgifter til bil og maskineri

65.000

Mobiltelefon

9.000

Revisor, administration m.v.

19.000

Lejeværdi af garage til oplagring

8.000

Renter af opstartslån/kassekredit

8.000

Forsikringer

7.000

I alt

116.000

Overskud før løn og skat

(Omsætning minus omkostninger ved driften)

430.600

Ovenstående er et eksempel. Prøv at lave dit eget driftsbudget ved brug af regnearket der findes her:

https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/skabeloner/

Etableringsbudget

Hvis du starter fra bunden, er det en god ide at lave et etableringsbudget. Det kan for eksempel se således ud:

Oprettelse af CVR-nummer: 670
Oprettelse af mobiltelefon: 500
Profil på Facebook og Google 500
Logo, visitkort og brevpapir: 2.500
Startudgifter til revisor: 5.000
Udstyr + hjemmeside: 140.000
Lager af materialer: 12.000
Varebil: 110.000
Diverse: 3.500
I alt: 274.670

Ovenstående er et eksempel. Prøv at lave dit eget etableringsbudget ved brug af regnearket der findes her:

https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/skabeloner/

Vil du have lidt mere baggrund for din opstart?

Hvor kommer pengene fra?

Hvis du vil starte virksomhed, er det en stor fordel, hvis du har sparet nogle penge op. Måske kan du tage lån i hus eller lejlighed for at dække etableringen og de første måneders drift. Nogle iværksættere kan låne penge i familien, og andre har en etableringskonto i banken, hvor de har sparet op over en årrække.

Mange banker vil gerne hjælpe med at finansiere, og du kan for eksempel oprette en kassekredit. Alle banker beder om at få detaljerede budgetter og planer, så det er endnu en god grund til at lægge sådan et.

Hvis du har en planer om at vokse, kan du tage kontakt til på Brønderslev Erhverv således at vi sammen kan udarbejde en plan som også omfatter afdækning af om der er mulighed for at søge aktuelle etableringsordninger mm.

SKAT

Du skal betale skat af virksomhedens overskud. Når du har trukket alle virksomhedens udgifter fra virksomhedens indtægter, finder du din skattepligtige indkomst.

Du ved sjældent på forhånd, hvor stort overskud din virksomhed vil få, og derfor bliver du nødt til at lave et skøn. Det kan du bruge dit budget til.

Det skal du indberette til SKAT

SKAT sender dig indbetalingskort, så du i løbet af året får betalt den forventede skat. Når året er omme, får du en udvidet selvangivelse, og heri skal du oplyse det realiserede overskud af din virksomhed. Har du tjent mere, end du forventede i dit budget, kommer du til at betale ekstra skat. Hvis du har tjent mindre, får du penge tilbage.

En revisor vil kunne hjælpe med andre detaljer, så din skat bliver så fordelagtig som muligt for dig.

Registrering af virksomhed

 

Når du ved, hvad du skal sælge, har en rimelig klar fornemmelse af hvem og hvor mange, der vil købe det du sælger, og økonomien kan hænge samme, skal du starte/registrere din virksomhed. Nogle kalder det også at få sit momsnummer.

Det er meget nemt at starte en enkeltmandsvirksomhed i Danmark.

 

Registrering

Start med at læse om de forskellige virksomhedsformer https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/temaer/ivaerksaetteri/guides/vaelgvirksomhedsform/

og vælg den der passer dig bedst. Her skal du også overveje om der fx er større erstatningsansvar mm i forbindelse med det arbejde du udfører. Er det tilfældet bør du se nærmere på virksomhedsformen Aps fremfor personligt ejet virksomhed.

Når du har besluttet dig foregår registreringen på

https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Start_virksomhed

ovennævnte side med brug af Nem ID. Afhængig af virksomhedsform skal der eventuelt betales for registrering, men det er ikke større beløb. Det er alt.

 

Tilladelser

Selvom du er blevet registeret/har fået momsnummer, kan det godt være, at du også skal have nogle tilladelser til at udføre dit erhverv. Måske skal du kontakte kommunens tekniske forvaltning for at høre, om du må bruge dine lokaler til erhvervsformål.

 

Regnskabspligt

Det at føre regnskab et vigtigt styringsredskab i din virksomhed, men det skal også bruges til at opfylde statens regler om regnskabspligt og momsafregning.

 

Reglerne gælder både for virksomheder, der drives på fuldtid og på deltid. Det er dog ikke et krav at registrere virksomheden, med mindre, der er en omsætning på over 50.000 kr. om året.

 

Virksomhedens økonomiske system

Det meste ”bøvl” i virksomheden opstår, fordi indehaveren ikke følger nedenstående fem trin. Det kan derfor reducere dine administrative udfordringer væsentligt, hvis du følger dem.

Moms

Alle virksomheder skal indsamle moms til den danske stat. Det gør du ved at lægge 25% oven på din salgspris. De indsamlede moms-penge kan du som nystartet virksomhed beholde i tre måneder, inden de skal afleveres til SKAT. Virksomheden kan trække den moms fra, den selv betaler. Indsamling af moms fungerer på denne måde:

Du sælger:
5 timer a 400 kr 2000 kr
+25% moms 500 kr
I alt 2500 kr
Du køber
En boremaskine 800 kr
+25% moms 200 kr
Afregning af moms
salgsmoms 500 kr
Købsmoms 200 kr
Moms at betale til SKAT 300 kr

Dit handyman-firma – hvordan?

Der er mange valg, du skal tage stilling til, før du starter. Det er vigtigt at gå grundigt ind i alle de spørgsmål vi har listet nedenfor.

Hvad vil du sælge?

  • Alle typer af lettere håndværksydelser?
  • Installation og opstilling?
  • Fokus på nogle faglige specialer?
  • Andet?

Hvad skal kunderne især huske om dit firma?

  • Du holder nøjagtig, hvad du lover?
  • Du er fagligt på toppen?
  • Du giver en fordelagtig pris?
  • Du er alsidig?
  • Du er fleksibel?
  • Du er god til at se, hvad der behov for?
  • Du er omhyggelig?
  • Andet?

Hvem er dine kunder?

  • Villaejere?
  • Sommerhusejere?
  • Firmaer?
  • Boligforeninger og boligejendomme?
  • Andre?

Hvem er konkurrenterne?

  • Andre firmaer af samme art?
  • Specialiserede håndværkere?
  • Ejendomsservice?
  • Kunderne selv – ved hjælp af teknologi og maskineri?
  • Andre?

Personale

  • Enmandsforetagende?
  • Partnerskab?
  • Medarbejdere – hvor mange?
  • Løst ansatte eller fast ansatte?
  • Netværk med andre handymen?

Hvor skal firmaet have adresse?

  • I erhvervslokaler?
  • Derhjemme?
  • Hvordan sælger du din service?
  • Opsøgende salg?
  • Reklame på bilen?
  • Flyers?
  • Opslag?
  • Annoncer?
  • Telefonbogen?
  • Internettet?
  • Andet?

Hvordan ser dagen ud i dit handy-firma?

  • Tid til selve arbejdet?
  • Tid til at lave tilbud?
  • Tid til kørsel?
  • Tid til indkøb og vedligehold af maskineri?
  • Tid til markedsføring og administration?
  • Telefonbetjening af kunderne?
  • Hvad gør du ved sæsonsvingningerne?
  • Prøv at lave en plan over en uge og et år.

Hvor stærkt er dit netværk?

  • Hvem kan du gå til, hvis du har brug for hjælp til økonomiske spørgsmål?
  • Hvem kan du gå til, hvis du har brug for at finde leverandører?
  • Hvem kan du gå til, når du skal markedsføre?
  • Hvem kan hjælpe med praktiske opgaver?

Snart parat?

  • Har du registreret din virksomhed?
  • Har du fået de tilladelser og autorisationer, som du skal?
  • Har du tegnet de nødvendige forsikringer?
  • Har du planlagt, hvordan du vil bogføre og administrere?
  • Har du finansieringen på plads?

Fandt du dine svar?

Vi håber, at startvejledningen har givet dig svar på mange af de spørgsmål, du har omkring opstarten af din virksomhed. Har du brug for yderligere information, eller har du spørgsmål til indholdet, er du altid velkommen til at kontakte os på erhverv@99455200.dk eller 99 455 200

Hos Brønderslev Erhverv er der gratis vejledning og sparring at hente for dig, der har en iværksætter i maven. 

Vi glæder os til at høre fra dig!

Få denne guide tilsendt som PDF

Vil du hellere læse i fred og ro, i print?

Skal vi kontakte dig?

Rasmus Pedersen
Chefkonsulent
Henrik Thingholm Kristoffersen
Konsulent
Se flere
Få fordele som medlem ved Brønderslev Erhverv
Bliv medlem
Følg med
Brønderslev Erhverv

Håndværkervej 1
9700 Brønderslev

Tlf.: +45 99 455 200
Email.: erhverv@99454545.dk

envelope-ophonefacebooklinkedininstagram