Opstart af frisør - startvejledning

Opstart af frisør- og skønhedssalon

Startvejledning til opstart som frisør

Finder du tanken om at give andre mennesker velvære spændende? Nyder du at møde mennesker på tæt hold og give dem en positiv oplevelse – der også virker i morgen?

Så er branchen med skønhed og velvære måske noget for dig.

 

Hvordan vil du starte?

Denne vejledning dækker flere erhverv indenfor skønhed og velvære. Ønsker du at beskæftige dig med pleje og behandling i relation til sygdom henvises til vores vejledning ”Behandler”.

 

Alle fag indenfor personlig pleje er populære. Mange starter salon/klinik op og konkurrencen er benhård. Du skal derfor være omhyggelig i din planlægning. Der er to måder at starte på. Du kan enten bygge alt op fra bunden eller overtage en eksisterende virksomhed. Der er naturligvis fordele og ulemper ved begge måder.

 

Starte fra bunden

Bygges alt op fra bunden, kan du med fordel afprøve egne ideer, være kreativ og herigennem sætte eget præg på din salon/klinik. Dog er det også forbundet med usikkerhed, hvor fejl kan være dyre og svære at rette op.

 

Overtage en eksisterende salon/klinik

Overtages en eksisterende salon/klinik er mange ting på plads. Lokalerne er indrettet. Kunderne kender stedet ligesom arbejdsgangen ligger fast. Den tidligere ejer kan være behjælpelig med gode råd i opstarten. Efterfølgende kan salonen/klinikken ændres, så den bliver i tråd med egne ideer. Vær opmærksom på, hvilket ry salonen/klinikken har, da et dårligt ry kan være svært at ændre.

 

Hvad er din idé?

Tjek dine konkurrenter og se på deres ydelser og kundestrøm. Kan du adskille dig fra dine konkurrenter og udvikle din egen niche?

 

Nogle frisører/behandlere har samarbejde med andre behandlere, eller har videreuddannet sig, så kan de tilbyde andre ting såsom

 

  • Manicure og kunstige negle
  • Bryn, vipper, ansigtsmasker og makeup
  • Hudplejeydelser, fx peeling og hårfjerning
  • Piercing
  • Massage
  • Aromaterapi
  • Slankebehandlinger
  • Solcenter
  • Skønhedsrådgivning

 

Produkter, som indgår i behandlingen kan ofte købes hos behandleren, f.eks. hårprodukterne hos frisøren. Sørg for at have sådanne produkter, da det giver mersalg.

 

Enkelte behandlere har en mobil salon eller tilbyder behandling hjemme hos kunden. Mulighederne for at udvide kundekredsen og eller øge indtjening er derfor mange.

 

Du sælger mere end velvære og skønhed

En frisør sælger f.eks. ikke blot en klipning. Den sælger langt mere end det. Tænk over, hvilken oplevelse du giver kunderne. Sørg eksempelvis for at fremhæve kundens fortrin eller giv kunden gode råd med hjem.

 

Giver du kunden en meroplevelse udover det forventelige, vil kunden med stor sandsynlighed komme tilbage samt anbefale dig til andre.

 

 

Få denne guide tilsendt som PDF

Vil du hellere læse i fred og ro, i print?

Økonomi i en salon

Lav et retvisende budget for at få et overblik. Budgettet skal hvile på de trufne valg omkring, hvilket firma du vil drive. Undersøg priser og omkostninger for at budgettet er solidt. Er resultatet på bundlinjen ikke tilstrækkeligt stor, skal du se, hvordan omsætning kan øges eller omkostninger kan minimeres.

 

Lokaler og inventar kan være stor investering. Risikoen er mindre end i mange andre brancher, hvilket betyder øget konkurrence.

 

Indenfor samme behandlertype kan der være store udsving i priser på ydelser f.eks. grundet geografisk beliggenhed. Husleje i større byer er ofte højere, hvilket afspejler sig i prisniveauet for behandlingen. Indenfor de fleste behandlerbrancher er der en brancheforening, der samler informationer og beregner normtal. De er gode at undersøge.

Årsbudget

Denne salon har åbent 290 dage om året og har en ansat. Gennemsnitsydelsen koster 350 kr. (280 kr. eks. moms).

 

(alle tal eks. moms) Pr. år
Omsætning:

8 ydelser x 290 dage x 280 kr. (350 inkl. moms)

2 manicureydelser x 290 dage x 280 kr. (350 inkl. moms)

Salg af produkter

 

I alt

 

649.600

162.400

38.000

 

850.000

Direkte omkostninger ved salg:

Vareforbrug ved frisørydelser:

15% af salg (649.600 + 162.400)

 

Varekøb, salgsprodukter - 50% af salg (38.000)

 

I alt:

Dækningsbidrag
(omsætning – direkte omkostninger)

121.800

 

 

19.000

 

140.800

709.200

Faste omkostninger

Løn til ansat

Husleje, varme, el mv.

Revisor, administration, markedsføring, IT mv.

Renter til afdrag / kassekredit

Forsikringer

 

I alt:

 

299.000

80.000

45.000

8.000

10.000

 

442.200

Overskud (dækningsbidrag – faste omkostninger) 267.200

 

Lav dit eget driftsbudget.  Brug evt. regnearket her:

https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/skabeloner/

Eller brug et skema som du kan få hos os.

 

Er beløbet på bundlinjen stort nok? Hvis ikke, må du igennem budgettet igen. Hvordan kan du øge din omsætning? Eller hvordan kan du få udgifterne ned? Lav herefter budget for de enkelte måneder i året og lav gerne et groft budget for et par år. Dermed får du et godt overblik, som du også kan dele med revisor og bank hvis der er brug for det.

 

Etableringsbudget

Lav et etableringsbudget for at have overblik over, hvilke udgifter du får.

 

Telefon, IT, Kortbetaling, Kasseapparat

Logo, visitkort, hjemmeside og brevpapir

Startudgifter til revisor

Møbler, inventar, udsugning:

Depositum til lokaler

Indretning af lokaler

Tilladelser og certifikater

Diverse

I alt

38.000

15.000

10.000

110.000

25.000

45.000

10.000

25.000

278.000

Ovenstående er et eksempel.

Du finder hjælp til at lave dit eget etableringsbudget her:

https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/skabeloner/

Eller brug et skema som du kan få hos os.

 

Det kan være svært at prisfastsætte, hvad etablering koster. Er varelageret stort er der formentlig mange penge bundet i det.

Nogle sparer penge ved at købe brugt inventar eller selv tage del i renovering. Vær fokuseret på at holde faste udgifter nede, Des flere udgifter, jo hurtigere skal du løbe. Vær omstillingsparat og allier dig med en erhvervsrådgiver. Lav et likviditetsbudget, som månedsvis viser, hvor mange penge du har til rådighed eller skylder på kassekreditten.

 

Vil du have hele vejledningen tilsendt?

Fandt du svar på dine spørgsmål?

Helt uden at prale kan du finde meget hjælp til opstarten på vores hjemmeside Brondersleverhverv.dk, ligesom du kan få hjælp til opstarten af vores iværksætterrådgivere. Er du ikke fra Brønderslev-området? Tjek med dit lokale erhvervskontor.

Der er et hav af steder, du kan gå hen for at få yderligere information. Her er især Skat en god kilde til info.

Deres hjemmeside er ikke god at find rundt på. Men de har lavet et lille iværksætterhjørne og en række vejledninger, der kan søges frem på siden eller i Google. Går du helt på grund, er de gode til at give svar og links på både Twitter (her hedder de Skattefar) og deres Facebookside Skattestyrelsen.

Hertil er der en lang række fora og private rådgivere, du kan tjekke. Men pas på deres lødighed. Amino er et godt sted til at finde råd indenfor online markedsføring, men pas på med jura- og økonomidelen, det er ikke altid rådene er rigtige, og i nogle tilfælde er de direkte ulovlige, så brug rådene derfra med en sund kritisk sans og støttet af anden kilde.

Fik du svar på dine spørgsmål?

Startvejledningen har forhåbentlig givet dig nyt mod på opstarten og svar på mange af dine spørgsmål.

Har du yderligere spørgsmål eller brug for hjælp, er du meget velkommen til at kontakt os på erhverv@99454545.dk eller ringe på +45 9945 5200.

Husk, det er ikke svært at starte eller drive virksomhed i Danmark. Men som iværksætter er det nyt. Brug dit netværk og spørg. Der findes ikke dumme spørgsmål i opstarten.

Skal vi hjælpe dig igang?

Skal vi kontakte dig?

Rasmus Pedersen
Chefkonsulent
Henrik Thingholm Kristoffersen
Konsulent
Se flere
Få fordele som medlem ved Brønderslev Erhverv
Bliv medlem
Følg med
Brønderslev Erhverv

Håndværkervej 1
9700 Brønderslev

Tlf.: +45 99 455 200
Email.: erhverv@99454545.dk

envelope-ophonefacebooklinkedininstagram