Prisfastsættelse er desværre en nødvendighed og det kan virke svært at sætte en pris på sit produkt.
Det at sætte den rigtige pris til de rigtige kunder, på det rigtige tidspunkt, er noget selv de store virksomheder slås med.
Men det er ikke så svært at få sat rammen for din pris.
Også bedre end det naboen tager minus 50 kr.
Som iværksætter skal du kunne prisfastsætte dit produkt. For mange er det svært, men det grundlæggende er imidlertid ikke så problematisk.
Du skal være opmærksom på 3 ting når du sætter din pris:
Markedsmekanismerne gør, at er et produkt meget efterspurgt, og med få udbydere, kan du sætte en højere pris.
Modsat kan du være nødt til at sætte en lav pris. Særligt hvis der er et stort udbuddet er stort (eller alternativerne mange). Så markedsundersøgelse er afgørende når du laver din prisfastsættelse. Men det hele starter med en fastsættelse af mindsteprisen gennem dine omkostninger.
Inden dit produkt når frem til kunden, har du haft en række udgifter. Både til basisomkostninger, men også direkte salgsomkostninger. Udgifter som:
Når du har fundet dine udgifter, kan du med et enkelt regnestykke finde, hvor meget produktet mindst skal koste. Kort sagt hvad skal der til for at dine udgifter er dækket.
Hertil lægger du den ønskede fortjeneste og du har nu din salgspris (husk momsen).
Grundlaget for din beregning har du sikkert lavet i dit driftsbudget, ellers læs mere her.
Transport: Du skal huske at kørsel i egen bil kan trækkes fra som en udgift i din virksomhed.
Vi har lavet en gratis kørebog til registrering af din kørsel. Den kan du hente her
Købspris
+ Dine omkostninger
+ Fortjeneste
Salgspris
Det er det grundlæggende, ud fra det ved du hvornår du tjener penge eller taber penge.
Det næste er markedsvilkår, altså udbud og efterspørgsel.
Nu skal du se på konkurrenceforholdene på markedet, du skal som minimum undersøge følgende:
Hvis der konkurreres på prisen, skal du vurdere, om der findes produkter der let kan erstatte dit. Jo mere ens konkurrerende produkter er, jo større er risikoen for at kunden vælger udelukkende efter prisen.
Dine kunder har selvfølgelig også en enorm indflydelse på prissætningen.
Du har brug for at se på
Sæt dig i kundens sted og prissæt derfra. Købsbehov og hvor mange penge kunden har til rådighed har enorm betydning for prisen. Selvfølgelig også om det er nødvendigheds- eller luksusvare du sælger
Nyttige steder at lave en konkurrentanalyse er
www.google.dk
www.cvr.dk og www.proff.dk for at finde konkurrenterne
Håndværkervej 1
9700 Brønderslev
Tlf.: +45 99 455 200
Email.: erhverv@99454545.dk