Bliv fundet af Google og søgemaskinerne

BLIV FUNDET AF GOOGLE OG SØGEMASKINERNE

Kan din virksomhed findes i Google?

At blive fundet i søgemaskinerne, særligt Google er ikke så forskelligt fra gøre sin virksomhed synlig i den virkelige verden. Det skal skrives og gøres synligt.

Kan din virksomhed findes i Google?

Din hjemmeside kommer ikke på Googles side 1 af sig selv. Det er heller ikke magi der gør det. Du kan selv gøre meget, og det kræver ikke hverken særlige evner eller en ph.d. i computere, læs her det grundlæggende i hvordan du skal tænke og hvad Google gør.

Vi ved der skal et skilt over døren på vores butik, telefonnummeret skal i telefonbogen (hvis der stadig er en telefonbog at komme i). Af en eller anden grund tror vi at for at kunne findes i Google skal vi bare have en hjemmeside, så sker magien derfra. Den går ikke du skal søgeoptimere din side og det grundlæggende kan du godt selv.

Du har en virksomhed, om du sælger sko eller maskindele til Boeing er sådan se ligegyldig. Du vil gerne findes i en googlesøgning såvel som i telefonbogen.
Det kræver en smule arbejde fra din side før dine kunder kan finde dig. Det grundlæggende at fortælle Google du er der og hvad du gerne vil findes på.

For at gøre din virksomhed synlig i søgeresultaterne kræver det at din hjemmeside:

  1. Har indhold om det dine kunder søger efter
  2. Har en hjemmeside der er struktureret brugervenligt

De ting du gerne vil blive fundet på, er typisk dit firmanavn og det du laver/sælger.
Har du en kagebutik i Klokkerholm kunne det eksempelvis være:

  • Kagefabrikken Klokkerholm (dit navn) samt
  • Småkager, cookies, banankage (det du sælger).

Når du skal lave din hjemmeside, fortjener dit firmanavn og hovedkategorierne af det du sælger hver sin underside på din hjemmeside.DET DU GERNE VIL BLIVE FUNDET PÅ ER TYPISK (Punkterne også kendt som No-Shit-Sherlock):

✓  Dit firmanavn
✓  Det du laver/sælgerHusk, kald det du sælger for det samme som dine kunder gør.
For at holde det i kage-analogien, det kan godt være det hedder sødt bagværk. Men når dine kunder kalder det kager, er det en god ide at du også gør det.
Husk at en kage også kan være: wienerbrød, småkager, tørkager, flødeskumskager og skærekager. Og det samme gælder nok også det du arbejder med, gør det ikke?

Sæt det eventuelt på som supplerende tekst eller i punktform for de varer du fører.

Det er det meget grundlæggende for at blive fundet på et navn, produkt eller service, SKAL det i udgangspunktet stå på din hjemmeside.

Så inden du går i gang med at oprette sider og skrive i vildskab skal du lige lave en opbygning af hjemmesiden med undersider.

Det kunne være:

  1. Kagefabrikken Klokkerholm (forside)
    1. Kager
      1. Skærekage
      2. Småkager
  • Gærkager
  1. Mere kage
  1. om Kagefabrikken Klokkerhold
  2. Kontakt

Altså kort: Hvad du er for en og hvad kan jeg forvente af dig. Her skal du ikke overlade noget til fantasien og antage dine kunder kan regne alt for meget ud selv. Lav en udtømmende liste af hvad du tilbyder under opgaver (kaldet kager i overstående).

Indholdet kan du bare gå i gang med at skrive nu, ikke? Hvordan med opbygning kommer om lidt. Men først lidt om hjemmesiden. Tal evt. med din hjemmesideleverandør om at få oprettet siderne, jeg anbefaler at du bruger et firma til oprettelsen. Er du helt grøn på området ville jeg overveje en WordPress hjemmeside. Betal for det hele på en gang. Men der findes mange løsninger derude.

WordPress, Wix, Squarspace for at nævne 3.

Et borgerligt ord om webløsninger

En hjemmeside a la ovenståenede skulle du kunne få for 5 til 10.000 kr. i WordPress, af en webudvikler.

Du kan også lave det selv til under 1000 kr. Her er det et spørgsmål og tid, penge og evner. Det var det regnestykke der gjorde at jeg valgte at købe det ude i byen. Evnerne og tiden manglede og skulle jeg selv have lavet vores hjemmeside fra bunden ville det have taget meget tid, tid vi ikke havde (tiden skal vi jo bruge på driften.

WordPress har den fordel at det er et åbent system og let både at bruge og få hjælp til.
Går du i gang selv med at lave en hjemmeside så vil jeg anbefale en 1-click installations WordPress-løsning hos uno-euro, det får jeg ikke procenter eller andet for. De har bare ry for at have en lav pris og fornuftig hastighed + stabilitet. Brug ikke div. siders eget CMS (content management system) Du kan oftest ikke flytte indhold og det gør at dit arbejde kan være spildt.

Også, lad være med at hoppe på en gratis hjemmeside med ’fast lav ydelse’. Det er ofte en løsning med lang binding og fast ydelse.

400 kr pr mrd lyder ikke af meget sammenlignet med 8.000 kr, med en 3 års binding giver stadig 15.000. Så du har næsten dobbelt op på prisen.

Lidt om din hjemmeside

Når vi taler om en hjemmeside er det faktisk et udtryk der er giver en forkert mening, lad mig forklare:

På engelsk skelner man mellem website og webpage. I Danmark sjusker vi og kalder vi begge dele for hjemmeside.

Dit website er samlingsstedet for dine sider (webpage)

Og google har brug for at finde sider der er relevante, som brugere vil vi ikke se forsiden, men den relevente underside fra søgeresultatet. Derfor laver de mere eller mindre et kæmpe stikordsregister over alle sider på alle websites. Når du så søger efter ”småkager” slår Google op i registeret og giver dig en oversigt med de resultater den mener, er relevante for dig.

Resultaterne bliver sorteret efter en lang række parametre valgt af Google og hvad du skal tænke i for det i starten tager vi nu.

Lidt om din hjemmeside

Når vi taler om en hjemmeside er det faktisk et udtryk der er giver en forkert mening, lad mig forklare:

På engelsk skelner man mellem website og webpage. I Danmark sjusker vi og kalder vi begge dele for hjemmeside.

Dit website er samlingsstedet for dine sider (webpage)

Og google har brug for at finde sider der er relevante, som brugere vil vi ikke se forsiden, men den relevente underside fra søgeresultatet. Derfor laver de mere eller mindre et kæmpe stikordsregister over alle sider på alle websites. Når du så søger efter ”småkager” slår Google op i registeret og giver dig en oversigt med de resultater den mener, er relevante for dig.

Resultaterne bliver sorteret efter en lang række parametre valgt af Google og hvad du skal tænke i for det i starten tager vi nu.

At skrive indhold til dine kunder og Google

Det vi skal tage fat i nu hedder søgemaskineoptimering forkortet SEO (SearchEngineOptimization og det er engelsk for søgemaskineoptimering). Det lyder mere avanceret end det er. Der går alle mulige rygter om hvad du skal og må skrive for at ligge godt i resultaterne. Men det kræver hverken tekster skrevet af jomfuer i månelyset i maj, eller magi.
I gamle dage (år 2000) var vejen ind at skrive bredt og gemme ord i teksten. Dengang byggede placeringen mest på trafik til din side og søgeord. Dvs. for at vores kagefabrik kunne få besøg og få en god placering kunne man skrive ord ind med mange søgninger, ex. Sex, Disney, Buffy-files, Spice Girls nøgne, Dronning Margrethes nytårstale. OG LAD VÆRE MED DET.

Google kigger på relevans i dag, og: Sex, Disney, X-files, Spice Girls nøgne, Dronning Margrethes nytårstale vil i de eksempler jeg kan komme på for din virksomhed være irrelevante for dig som erhvervsdrivende, ihverfald som kagebager (der er vores eksempel eller vvs og tøjbutik for den sagsskyld).

Bruger du irrelevante søgeord vil du måske komme med i en søgning og få besøg, men din sides ’gæster’ vil hurtigt se indholdet ikke er relevant og klikke tilbage til søgeresultatet. Det vil give dig en høj afvisningsprocent.
Afvisningsprocent er hvor en bruger går fra Google-søgning til din side, er der i under 1 sekund og retur til søgningen. Er der mange af disse er det tegn på at din side ikke er relevant i forhold til det søgte ord, så vil Google flytte dig ned. Det korte af det lange: Relevans er det vigtigste i søgernes verden og dermed over for Google.

Så det vigtigste råd i alt du laver online: skriv til dine kunder, ikke en maskine.

Når Google.dk, eller Bing.com, DuckDuckGo https://duckduckgo.com/ og YouTube.com for den sags skyld skal matche en søgning med resultater, indgår der over 200 forskellige parametre.

At skulle holde styr på det hele og hele tiden ændre, rette og skifte rundt på din hjemmeside efter hver lille ændring - glem det. Det har du slet ikke tid til. Og en af grundende der ofte bliver ændret er netop for hele tiden at gøre resultaterne mere relevant for brugerne.
Tænker du tilbage er resultaterne du fik en søgning i 2000 på Spice Girls eller X-files var den ofte ikke så præcis eller relevant og med langt flere gentagelser end de resultater du får i dag.

Det gør at jeg vil anbefale dig at tænke i kundebehov fremfor søgemaskinebehov.

●  Du skal bruge de samme ord som dine kunder så søgemaskinerne kan matche ord og vendinger fra søgning til din side.
●  Du skal skrive så relevant og langt at din kunde bliver på siden og læser.
●  Du skal gøre indhold indbydende så dine besøgende klikker videre og vender tilbage.

 

Det der har været gældende siden Jesus var en lille baby i internetverdenen (2000 igen). Og vil være det i mange år endnu om ikke andet indtil Google lærer at forudsige vores ønsker, så vi får resultaterne inden vi søger (det arbejder de faktisk på).

Indholdsreglen er: hvis det du gerne vil findes på, ikke er nævnt på din hjemmeside – så ved Google ikke det er relevant for dig og så er du ikke i søgeresultatet.

Skriv din egen tekst

Det kan være fristende at tage teksten fra konkurrenten eller leverandørerne og lægge ind på din side. Vi har jo alle travlt og deres tekst er lige der til at kopiere. Det skal du lade være med, kopi-tekster kommer ikke med i en søgning.

EKSEMPEL Jeg har selv oplevet at vores tekst for et arrangement blev brugt 1:1 på vores samarbejdspartners hjemmeside. De var en erhvervsskole med meget trafik og når det var kursus var deres side meget. Alligevel, vi indekserede først og var på side 1, de var på side 8 (læs så langt tilbage at det nok kun var mig der gik så langt tilbage for at tjekke). Altså: Google vil gerne give brugerne relevante, varierede resultater. Derfor ingen eller få kopier i deres søge-resultater.

Men Rasmus, spørger du nok, må der slet ikke være sammenfald? Jo der må gerne være sammefald og enslydende passager. Skriver du selv skal det nok gå. Husk nedenstående, så er du på vej.

  • Du skal bruge de samme ord som dine kunder så søgemaskinerne kan matche ord og vendinger fra søgning til din side.
  • Du skal skrive så relevant og langt at din kunde bliver på siden og læser.
  • Du skal gøre indhold indbydende så dine besøgende klikker videre og vender tilbage.

Det har været gældende siden Jesus var en lille baby i internetverdenen (år 2000 igen). Det være det i mange år endnu.

Reglen er, hvis det du gerne vil findes på, ikke står på din hjemmeside i tekst – så ved Google ikke det er relevant at have din side med i søgeresultatet.

Men hvordan, spørger du nok.
Svaret er: brug ordene du vil findes på er i:

  • Sidenavnet (når du opretter siden)
  • Overskriften (i dit hjemmesideprogram: hovedoverskrift 1, H1 eller O1 kært barn har mange navne)
  • Teksten og
  • Billedbeskrivelsen (også kaldet alternativ tekst eller alt text, i dit hjemmesideprogram)

Husk brug relevante søgeord alle stederne og skriv det ikke 1000 gange, det kan stå en gang i sidenavn, overskrift og billedbeskrivelsen, i teksten kan du skrive det en 3-5 gange. Husk du skriver i sidste ende til et menneske for at sælge, ikke til en maskine.

Når du gør ovenstående, vil Google holde op med at være sort voodoo-magi. I stedet bliver det logik og datamatens regler. Så står du et sted hvor du kan det grundlæggende rangering af resultater som du kan læse trafikken udenfor vinduet med højre vigepligt, rødt lys, aktion og reaktion.

 

Lidt mere avanceret til din hjemmeside - Links

Udover indhold er det også vigtigt med links til din side. Links kan sammenlignes med anbefalinger, du har andre der siger: Det her er vigtigt.

Svarer lidt til at du spørger naboen/venner/familie om køb af bil, ferielejlighed eller nye vinduer. Nævner de Citroën, Velux eller et gæstgiveri i Harzen, så kigger du i den retning og jo flere der nævner/anbefaler det, jo mere relevant vil du nok også tænke det er for dig – sådan tænker Google også.

Så kort sagt: indhold, struktur og henvisninger er det grundlæggende når du skal findes i søgemaskinerne.

Vil du have indhold andre vil dele og linke til kan en vej være at dele din viden og give gode råd i forbindelse med dit produkt.

For at holde fast i vores kagefabrik, kunne det være opskrift på cookies eller kagemand.

Dit spørgsmål er så sikkert ’Hvis jeg forærer min viden væk gratis, taber jeg så ikke kunder og salg?’
Tja, lidt salg taber du nok på den korte bane, men det vil give dig mere trafik til hjemmesiden og øge kendskabet til dig.
Og hvis vi ser på Ole Henriksen – han giver opskrifter cremer, rens og masker væk gratis og optræder i morgen-tv med det. Det gør han ikke kun for at være venlig, det øger salget, betydeligt.
Så tænk i hvad og hvordan du kan give noget væk, der har lav omkostning for dig, men høj værdi for dine potentielle kunder.

Udover at skrive på din hjemmeside bør du også have:

  • Facebook-side,
  • få oprettet din virksomhed på Google My Business og
  • huske at få din hjemmeside med i din virksomhedsregistrering på CVR.

Det er 3 ting du skal have styr på så hellere i dag end i morgen.

Vil du lære mere om online markedsføring:

Har du fået blod på tanden og vil du selv prøve kræfter med opdatering af hjemmesider, er her et par forslag til hvor du kan lære mere:

Thomas Rosenstand har lavet et SEOlex, der er både en gratis og en betalt udgave, vi anbefaler du starter med den gratis udgave kaldet seo lex light, http://www.seo-lex.dk/.Den store udgave har vi købt og vender tilbage til den fra tid til anden, men light er lettere at overskue og læse, så start der. Giver det mening og vil du arbejde videre med den, overvej at købe den. Den kære Rosenstand er ikke dum hele dagen, han skriver godt og forståeligt. Bogen giver dig et godt overblik om du vil lave det selv, eller vælger at hyre nogen til at opdatere og søge-optimere din side

Googles guide til søgeoptimering kan du finde her:, den er gammel men stadig relevant.

Hertil findes der masser af podcasts om emnet. Og jeg lytter selv til både pottercut.dk og helpmarketing.dk og marketingbrief for inspiration og gode råd.
Er du ny til emnet, så hav en blyant og papir klar, så du kan Google de ord og forkortelser der bliver brugt, det gjorde jeg selv i starten.

Held til med jagten på side 1 i Google og dine kunder. Husk, har du brug for hjælp er du meget velkommen til at tage fat i os.
Vi hjælper gerne og det ganske gratis.

Skal vi kontakte dig?

Rasmus Pedersen
Chefkonsulent
Henrik Thingholm Kristoffersen
Konsulent
Se flere
Få fordele som medlem ved Brønderslev Erhverv
Bliv medlem
Følg med
Brønderslev Erhverv

Håndværkervej 1
9700 Brønderslev

Tlf.: +45 99 455 200
Email.: erhverv@99454545.dk

envelope-ophonefacebooklinkedininstagram