Hvordan registrerer jeg min virksomhed?

Nogle af de mest ofte stillede spørgsmål fra iværksættere omhandler samme emne – nemlig registrering af virksomhed:

Hvordan...

  • …bliver jeg momsregistreret?
  • …registrerer jeg min virksomhed, eller
  • …får jeg CVR-nummer?

Mange tror, det er besværligt og at det er noget, revisoren skal hjælpe med. Det er det ikke, du kan gøre det hele selv – gå ind på virk.dk og udfyld registreringsblanketten eller hent den her:

Hent registreringsblanketten for virksomhedsstart 

Nedenfor finder du en guide til, hvordan du udfylder blanketten, hvis du starter en enkeltmandsvirksomhed uden ansatte og uden import/eksport (den type virksomhed der er flest af i opstarten).

Når du udfylder blanketten, er det vigtigt at huske, at du altid kan ændre oplysningerne på et senere tidspunkt – for eksempel i forbindelse med flytning, ansættelse af medarbejdere, nye medejere, navneskifte eller lukning. Du kan ændre i registreringen på webreg.dk.

Sådan udfylder du registreringsblanketten

I det følgende er der kun noteret i de rubrikker, du skal udfylde. Du skal selvfølgelig se de andre rubrikker igennem også - de kan være nødvendige for nogle.

Sæt kryds i første felt, din virksomhed er ikke registreret endnu, og du søger jo CVRnr.
Her er det oplysninger på VIRKSOMHEDEN og ikke dig selv. Navn: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tjekker ikke, om der er andre virksomheder med samme navn, som det du kalder din virksomhed. Dansk lovgivning siger, at din virksomhed ikke må hedde det samme som en anden virksomhed inden for samme branche - sagt på dansk måtte du i princippet godt kalde din murervirksomhed for McDonald’s, men havde du en restaurant måtte du ikke, da det er inden for samme branche som burgerkæden McDonald’s.
Adresse: Bliver virksomheden drevet fra hjemmet, er det din private adresse, du skriver her. Har du virksomheden i andre lokaler skriv dennes adresse.
Hvis virksomhed ikke har samme adresse som dig selv privat, kan du i rubrik 3 bestemme, om der er noget af materialet du vil have sendt hjem i stedet for til firmaadressen.
Årsregnskab: Denne lader du stå tom ved enkeltmandsvirksomhed. Er virksomheden du opretter eks. I/S eller ApS. skal dato for regnskab fremgå.
Hvornår du skal lægge regnskabsperioden er en beslutning, du bør tage sammen med din revisor eller i samråd med os på erhvervskontoret.
Svaret her er givet tidligere. Udgangspunktet er en personligt ejet virksomhed, altså en enkeltmandsvirksomhed. Vil du vide mere om selskabsformer, kan du læse mere her.  Ellers tag den uforpligtende samtale med os på erhvervskontoret, med din revisor eller advokat, og vælg herefter selskabsform.
Husk: Du kan skifte selskabsform undervejs hvis du vil. 
Den er let - det gør du, så skriv dit navn og CPR.nr. her.
Hvad skal du arbejde med? Skriv din branche her. Der er en søgefunktion på branchekode, der kan hjælpe dig med at finde den rigtige kode. Husk at skrive bi-branche-kode, hvis du arbejder med flere områder, eksempelvis hvis du både er tømrer og murer eller arbejder med IT-service og salg af computere.
Der er faktisk mange, der har besvær ved at afkode denne rubrik.
Din virksomhedsomsætning har betydning for hvor tit du skal afregne moms. Skillelinjen er 20 mio., så al omsætning over 20 mio. skal afregnes hver måned.
Omsætter du for under 20 mio., skal der momsafregnes hver 3. måned.
Så mon ikke du skal krydse af ved omsætning på under 20 mio. og afregne moms kvartalsvis.

Det giver sig selv - her skriver du under.
Nu skal du tage en kopi til dig selv og sende ansøgningen af sted.
Ca. 8 arbejdsdage går der før du får dit cvr-nr.

 Du er mere end velkommen til at kontakte os for yderligere hjælp eller for en samtale - ring 99 455 200 og book en tid eller kontakt os her

- Det er fortroligt og gratis

Indlæg skrevet af Rasmus